Laundry time

Inspirasi dari entri aty. Akak nak share sikit cara akak mendobi baju. Untungla kalau dapat cuci 3 hari je seminggu. Akak hari hari basuh baju dik. Nak wat camner. Anggota keluarga ramai. Biasanya lepas anak2 dah gi sekolah, akak mandikan si kecik terus onkan mesin basuh. Baju semalam kutip2 basuh. Paling lewat pukul 9 dah siap. Angkut masuk bakul duk depan tv..kikiki. Tak kuasa akak nak bersidai hanger kat luar. Akak hanger siap2 dalam umah baru keluar sangkut kat luar. 

Ni yg jemur semalam. Banyak pulak sebab baju dari hari sabtu malam dan hari ahad. Akak g kenduri kat upm pastu balik umah mentua tak sempat nak basuh. Basuh malam ahad, Isnin baru dapat jemur. Hujan lak tu..huhuhu tak bape nak kering, masuk jemur dalam umah kat hall atas. 

Dulu masa anak kecik tak ramai, mmg basuh baju dewasa dan baju anak2 asing. Sekarang tidak lagi. Akak sumbat je semua memandangkan mesin besar, rugi basuh sikit2. Satu hari, satu kali mesin je. Maklumlah sekarang semua harga pon naik. Jimat air, letrik juga sabun basuh.

Kalau time nak basuh cadar, towel2 baru la dua kali mesin. Tak kirala kalau gi holiday ke balik kg..memang 3 ke 4 kali la membasuh. 


Yang mana yg tebal2 tu akak jemur kat pagar, cepat sikit kering. Dah tak muat nak jemur..pagar pon jadilaaa. Dah rupa cam kedai dobi. Kalau sehari tak settlekan kain baju ni memang nak muntah la hadap kain2 ni. 

Masa untuk melipat, masuk bakul dan susun dalam almari.

Bismillah..

have a nice day :) 




 

7 comments:

Fizah said...

wahh..kaler penyidai ampaian kita sama..hihi..sy pun lbh kurang kak..rasa gerammm je bila tgk bakul baju kotor penuh..bila dah basuh, sidai bwh terik mentari, lipat time dia tgh rangup tu...pehhh terapi sungguh! ;)

Asma said...

Hehe..syiok kan time panas2 garing2 tu..tapi ni hujan sokmo..kain pon sejuk2 je nak lipat..

cik hani said...

Cik hani masih berdua ngn suami..basuh baju sikit je la..masa ank dara dlu dah merasa basuh jemur dan lipat baju adik beradik cik hani seramai 9orang tu..hihi

Aty_Fared said...

Senang ley jemur bawah bumbung... :)

Asma said...

Akak dari jaman sek rendah hani..urus kain baju ni..adik beradik 9 org gak..sampai Pak mentua dok ulang2 sebut dah layak bukak kedai dobi..
Waktu opis hour..ujan2 mendung ni..mmg bawah atap..ptg kang Bos balik..tak berbumbungla itu ampai kain..kain tak kering terpaksa jemur dalam rumah..huhu

JaJa_NoRLiza said...

mungkin sbb kat umah sy tak byk org sy pon sama cam aty..basuh baju 3 kali seminggu..tp lipat ujung mggu jer..tggi cam everest!

* suka tgk baju kering..tp malas giler nak lipat..heheh*

PiNky@hEarT said...

sama macam sy.. kalau mak metua ada kena basuh baju hari2.. walaupun duk berdua je ngan dia (PJJ ngan somi tp duk ngan metua) tak paham gak awat bakul sokmo penuh.. redha jelah..hehe