Jelajah Paris, 3 April 2009 - Eiffel Tower

Hari ni cuaca agak redup dan berkabus..kami ke Station RER untuk beli tiket ke bandar Paris...malangnye petugas kaunter tiket langsung tak reti berbahasa Inggeris..terpaksa kami communicate gune bahasa isyarat..last2 dpt jugak beli tiket n naik train.

Untuk ke Eiffel Tower, kami turun di Station Champ de Mars Tour Eiffel..kami ke kaunter tiket dan bernasib baik kerana ade jugak org yg tau berbahasa Inggeris..so, cek balik tiket td..huhu rupenye tiket one way aje..so kami decide beli tiket paris visit untuk 2 hari..tiket ni bukan saje boleh gune untuk naik train, tapi boleh guna untuk naik bas dan metro dari zon 1 ke zon 3.

Kat sini, ade beberapa station RER yg takde kemudahan mcm lif..bagi kami yg berjalan dengan anak2 kecil..agak mencabar jugelah..terpaksa meredah anak2 tangga..tapi kalo naik metro ok sikitlah..sebab ade lif kalo tak pon ade escalator..nak berjalan punye pasal..redah ajelah.

Perjalanan kami mulakan ke Menara Eiffel..mercu tanda negara Perancis ni..teringat plak menara berkembar Petronas..cantik lagi yg kat Malaysia..so jalan2 pusing2 area ni aje..menghayati keindahan panorama sekeliling.

No comments: